Pusten gir deg bedre kognitiv funksjon!

Ny forskning publisert i The Journal of Neuroscience viser at rolige innpust via nesen, det de kaller nasal breath, gir økt kognitiv funksjon og bedre kontakt med følelser. 

Det er veldig spennende nyheter med tanke på at rolig og kontrollert pust gjennom nesen har vært bevisst brukt i yoga gjennom århundrer allerede! 

Denne nye forskningen viser at innpust via nesen påvirker et område (lukte-regionen) som sender elektriske signaler til områdene i hjernen som heter Amygdala (som påvirker/prosesserer følelser) og hippocampus (som styrer både minner og følelser). Luktesystemet vårt er visstnok koblet til det limbiske systemet i hjernen (lett forståelig informasjon om hjernen finner du også her) som styrer minner, følelser og adferd, det er også derfor vi kan bli sterkt følelsesmessig påvirket av en lukt som vekker minner hos oss. Det forskerne nå har kommet frem til er at innpusten gjennom nesen, selv uten lukt, kan påvirke minner og følelser. De foreslår her at en måte å forstå dette systemet på er som et orkester, hvor nasal innpust fungerer som selve dirigenten og kan styre rytmen for minne og følelses regionene våre i hjernen! Jeg synes dette er veldig fascinerende og gøy at forskningen kan bekrefte virkningen pusten har.

Forskerne gjorde forsøk med 60 forsøkspersoner og testet hvilken effekt nasal pust hadde på deres minne og følelsesmessige adferd. Funnene viser at innpusten vår er som en fjernkontroll for hjernen. Vi kan derfor kontrollere og optimalisere kjernefunksjonene ved hjelp av pust. Mer spesifikt innpust via nesen. De så blant annet man husket bedre det man lærte mens man gjorde innpust med  nesen. 

Dermed, pusten vår kan gi oss bedre minne og mer "klarhet", bedre følelseskontroll og mer ro ved at både innpust og utpust som er rolig å kontrollert kan bidra til å roe ned nervesystemet vårt.

I Ashtanga yoga er pusten essensiel, pust kun gjennom nesen. Det er pust sammen med bevegelse som er selve kjernen. Det gir et kraftig og virkningsfullt fokus, som har lært meg masse. Selv uten at jeg hadde lest noen forskning på dette, kunne jeg merke at det å bruke denne pusten utenfor yogapraksisen ga meg ro og klarhet. Deilig når vitenskapen bekrefter det kroppen allerede vet.

Så, ha en fin tirsdag og husk: pust med nesa innimellom! 

 

Pust inn, pust ut og finn nye måter å bevege deg på.

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Familieterapeut Tonje Anine Løff

Familieterapeut Tonje Anine Løff

30, Oslo

Familieterapeut, Oslo og Akershus. Sertifisert kursholder av Gottman Institute, 7 prinsipper for gode samliv. På denne bloggen vil du finne kontaktinformasjon for timebestilling og faglige innlegg om familie, par, samliv og relasjoner. Dersom du har et tema du ønsker at jeg skal skrive mer om, kommenter gjerne et forslag! Ta kontakt for å lage en avtale på e-post: tonje@familieterapeut.net Min nettside finner du her: www.familieterapeut.net

Kategorier

Arkiv

hits